[동영상 강의 유튜브 연우리 영어] → https://youtu.be/tQQF72UoURk
[PT21-19]0775. ⋆⋆ [고려대학교 2011]
A culture is learned by individuals as the result of belonging to some particular group, and it constitutes that part of learned behavior which is shared with others. It is our social legacy, ___________ our organic heredity.
(A) with as a contrast to (B) with contrasting as
(C) as contrasted with (D) as to contrasting
[PT21-19]0775. ['단계 또는 국면의 as']
정답 - C : '단계 또는 국면의 as'로 쓰인 것으로 'as it is contrasted with ~'와 동일한 표현이다.
contrast A with B : A를 B와 대조하다 A is contrasted with B : A는 B와 대조되다
A : in contrast to someone ~ ; by contrast with something : ~와 대조를 이루어
D : as to contrasting ~ : ~을 대조시키는 것에 관하여
[해석] 문화는 어떤 특정한 집단에 속한 결과로 개인에 의하여 습득되고 문화는 습득된 행동 중에서 예의 다른 사람들과 공유되는 부분이 된다. 문화는 우리의 생물적 유전과 대조되는 바의 우리의 사회적 유산이다.
[PT21-20]0776. ⋆ [단국대학교 2006-1]
Some modern scientists believe that the impact (A)[which] a gigantic meteor (B)[crashed into] the Earth millions of years ago (C)[set off] the chain of events that led to the extinction of the dinosaurs and (D)[the close] of the Age of Reptiles.
[PT21-20]0776. [시간 이외의 '명사 수식의 when']
정답 - A : [which] → [when] : 'a gigantic meteor(주어) crashed into(동사) the Earth millions of years ago'의 완전한 구조로 대명사인 'which'의 흔적 자리가 없다.
'He soon fell asleep and dreamed of {his home [when he was a boy]}.'에서처럼 'when 절'이 형용사 절로 'his home'을 수식할 수 있듯이 'when a gigantic ~'도 'the impact'를 수식할 수 있다. 'with which'를 사용하면 '충격을 가지고 충돌했다'라는 뜻인데 '충돌했을 때의 충격'이 의미상 더 적합하다.
[해석] 수백만 년 전에 거대한 유성이 지구에 충돌했을 때 그 충격이 연쇄반응을 일으켜 공룡을 멸종시키고 파충류의 시대를 끝내게 되었다고 현대의 일부 과학자들은 믿고 있다.
[핵심 문법] 시간 이외의 명사를 수식하는 when, while, as
He soon fell asleep and dreamed of his home when he was a boy. "소년 시절의 그의 집"
I can imagine his astonishment when she asked him to marry her. "요청했을 때의 그의 놀람"
So, I try to be patient and allow for the awkward silence while he musters up his courage to say what he is feeling. "그가 용기를 내는 동안의 어색한 침묵"
This is freedom as we generally understand it. "우리가 일반적으로 이해하고 있는 바의 자유"
[ET22-1-1]0777. ⋆⋆ [광운대학교 2009]
Picasso's reputation as a great artist rests on his ability ______________ emotional depth to his paintings.
(A) be giving (B) are given (C) being given (D) to give (E) gave
[ET22-1-1]0777. [동격 표시 부정사와 동명사]
정답 - D : 'ability'는 동격으로 오늘날에는 부정사만을 사용한다. 다만 'writing ability'처럼 전치 수식일 때는 동명사를 사용한다.
[해석] 위대한 미술가로서 피카소의 명성은 그의 그림에 감정적인 깊이를 부여하는 그의 능력에 의존한다.
[핵심 문법] 동격 표시 부정사와 동격 표시 동명사
Many politicians, given a chance *of making / to make a speech, pour forth a stream of worthless nonsense.
"많은 정치인들은 연설할 기회가 주어지면 일련의 가치 없는 난센스를 쏟아낸다."
A number of doctors believe that taking aspirin can reduce the chances *to have / of having a heart attack.
"많은 의사들은 아스피린을 먹는 것이 심장 마비에 걸릴 가능성을 줄일 수 있다고 믿는다."
'chance'가 '기회'의 뜻일 때는 'to 부정사'로 동격적으로 후치 수식하고 'chance'가 '가능성'의 뜻일 때는 'of + 동명사'로 동격적으로 후치 수식한다.
1) 동격 표시 부정사
The Government's decision to cut /*of cutting defense links with South Africa will come under heavy fire this week.
"사우스 아프리카와의 방위 연대를 끊겠다는 정부의 결정은 이번 주에 심하게 비난을 받을 것이다."
'decision(~하겠다는 결정)'처럼 인간의 행동과 관련된 ★구속형 명사들은 부정사로만 동격을 표시한다.
determination, resolution, will, willingness, readiness, eagerness, refusal, pressure, proposal, appeal, attempt agreement, permission, license, effort, desire, etc.
2) 동격 표시 동명사
She found the risk of losing / *to lose money too great. "그녀는 돈을 잃을 위험성이 너무 크다고 느꼈다."
‘risk(~하게 될 위험성)’처럼 인간의 판단과 관련된 ★인식형 명사들은 동명사로만 동격을 표시한다.
prospect, hope, danger, probability, recollection, etc.
3) 양쪽 사용 가능한 경우
She would have to make plans to leave this place as soon as possible.
"그녀는 가능한 한 빨리 이곳을 떠나야 한다는 계획을 세울 것이다."
They adhered to their original plan of climbing the mountain.
"그들은 그 산을 등정하려는 원래의 계획을 고수했다."
opportunity, freedom, liberty, intention, obligation, power, necessity, etc.
4) 동격이 아니고 다른 전치사를 쓴 경우
He had no excuse for holding the train further. "그는 더 이상 기차를 잡고 있을 변명 거리가 없었다."
I have a good skill at painting toys. "그는 인형들을 그리는 훌륭한 솜씨가 있다."
My friend has a good skill in painting. "내 친구는 그림에 훌륭한 솜씨가 있다.
'편입 문법 3000 Plus' 카테고리의 다른 글
편입 문법 3,000제+ 강의 [147회] (0) | 2021.01.17 |
---|---|
편입 문법 3,000제+ 강의 [146회] (0) | 2021.01.17 |
편입 문법 3,000제+ 강의 [144회] (0) | 2021.01.16 |
편입 문법 3,000제+ 강의 [143회] (0) | 2021.01.16 |
편입 문법 3,000제+ 강의 [142회] (0) | 2021.01.16 |