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#1. In spring 1898, he experienced the ways of life in rural Spain after falling ill with scarlet fever. Sent to the country to convalesce, he spent June of that year with the family of a friend in Horta, a tiny, deserted village where life was still essentially feudal. There, he learned to speak Catalan, living in the countryside and working in the open air. The experience had a profound effect on him; rural life and the sense of freedom from material considerations suited him; he later said he had learned everything he knew in Horta, where day-to-day experiences included attendance at a village autopsy. Picasso saw (A)[ ] performed on an elderly woman who had been struck by lightning; he fled before watching (B)[ ] of the woman's granddaughter, who had suffered the same fate. Perhaps the experience of seeing the body segmented informed his later, cubist vision. Norman Mailer thinks so, though Picasso's cubist style emerged much later, some ten years after the village experience. (Picasso was not the only painter to have observed a village autopsy; Cezanne had seen them, too, in his native Provence.)
#2. It would seem that there is a whole dimension to the question 'what is a "great" butler?' I have hitherto not properly considered. It is, I must say, a rather unsettling experience to realize this about a matter so close to my heart, particularly (C)[ ] I have given much thought to over the years. But it strikes me I may have been a little hasty before in dismissing certain aspects of the Hayes Society's criteria for membership. I have no wish, let me make clear, to retract any of my ideas on 'dignity' and its crucial link with 'greatness'. But I have been thinking a little more about that other pronouncement made by the Hayes Society - namely the admission that it was a prerequisite for membership of the Society that 'an applicant be attached to a distinguished household.' My feeling remains, no less than before, that this represents a piece of unthinking snobbery on the part of the Society. However, it occurs to me that perhaps what one takes objection to is, specifically, the outmoded understanding of what a 'distinguished household' is, rather than to the general principle being expressed. Indeed, now that I think further on the matter, I believe it may well be true to say it is a prerequisite of greatness that one 'be attached to a distinguished household' - so long as one takes 'distinguished' here to have a meaning deeper than (D)[ ] understood by the Hayes Society.
#1. 빈칸 (A)와 (C)에 공통으로 들어갈 단어는?
#2. 빈칸 (B)와 (D)에 공통으로 들어갈 단어는?
[#1. 해석] 1898년 봄, 그는 성홍열에 걸린 후에 스페인의 전원생활 방식을 경험했다. 건강의 회복을 위해 시골로 보내진 그는 그 해의 유월을 오르타의 한 친구의 집에서 보냈는데, 오르타는 삶이 여전히 본질적으로는 봉건적인 황량한 조그만 마을이었다. 거기서 그는 카탈로니아어를 말하는 것을 배웠고 전원 지대에서 살면서 옥외에서 일하게 되었다. 그 경험은 그에게 깊은 영향을 미쳤다. 전원생활과 물질적인 고민이 없는 자유로운 느낌이 그에게 맞았다. 그는 후일 그가 아는 모든 것은 오르타에서 배웠다고 말했는데, 오르타에서 매일매일의 경험 중에는 마을의 부검식이 있었다. 피카소는 벼락에 맞아 죽은 한 노부인에게 마을 부검식이 행해지는 것을 목격했다. 그는 같은 운명을 맞이했던 노부인의 손녀 딸의 마을 부검식은 보지 않고 먼저 빠져나왔다. 시체가 분할되는 것으 본 경험이 그의 후일의 입체파의 비전에 아마도 정보를 제공했을 것이다. 노만 메일러는 그렇게 생각했다. 피카소의 입체파 스타일은 훨씬 늦게, 그 마을 경험을 한 후 약 10년 후에 나타났지만. (피카소가 마을의 부검식을 관찰했던 유일한 화가는 아니었다. 세잔 역시 자기의 고향인 프로방스에서 부검식을 본 바가 있었다.)
[#2. 해석] '"위대한" 집사란 어떤 인물인가?'라는 문제에 대해서는 지금까지 제가 제대로 고려하지 않았던 하나의 온전한 차원이 있는 것 같다. 아주 마음 가까운 곳에 두고 있었던, 특히 오랜 세월 많은 생각을 해왔던 문제에 대해서 이점을 깨닫게 된 것은 상당히 심란한 경험임을 인정할 수밖에 없네요. 하지만 이런 생각이 드네요. 일전에 헤이즈 협회의 가입 조건에 대한 몇 가지 관점들에 대해서 제가 무시했던 것은 조금은 경솔했다는 생각이 드네요. 분명히 하자면 '품격'과 그것의 '위대함'과의 중요한 연관성에 관한 제 생각의 어떤 것도 철회하고 싶은 마음은 없습니다. 하지만 헤이즈 협회의 예의 그 일전의 발표, 즉 회원에 가입하고 싶은 사람은 필히 유명한 가문에 근무하고 있어야 한다는 것이 필요조건임을 인정한다는 것에 대해서는 저는 약간은 더 생각을 해왔습니다. 제 느낌은 전과 다름없이 여전히 이것은 헤이즈 협회 측의 속물근성의 일부를 나타낸다는 것입니다. 하지만 이런 생각도 듭니다. 사람들이 아마도 반대하는 것은 특히나 '유명한 가문'이 무엇이냐에 대한 낡은 이해에 대한 것이고 표현된 일반 원칙에 대한 것은 아닐 거라는 생각이 듭니다. 정말이지 이제 그 문제에 대해 더 생각을 해 보니 '유명한 가문에 근무해야 한다'는 것이 위대함의 필요조건이라고 말하는 게 당연 사실일 거라는 생각이 듭니다. 물론 사람들이 여기서 '유명한'을 헤이즈 협회가 이해하는 의미보다 더 깊은 의미를 갖는다고 생각하기만 한다면.
[정답] 1. (A)와 (C) : one 2. (B)와 (D) : that
[어휘 또는 표현]
convalesce [kὰnvəlés] : 서서히 회복되다, (병의) 차도가 있다. : (con- : altogeter(강화사) + valere : to be well or strong convalescere : grow strong fr. valentia : power, competence → valence : [화학] 원자가; 유발성) [튼튼해지는 데서]
prevalent [prévələnt] : 널리 퍼진, 유행하는, 만연한; (고어) 효과적인 : (prae : forward + valere : to be strong) [나가면서 강해지는 데서]
unsettling : 불안하게 하는 듯한, 동요시키는, 심란하게 하는
close to one's heart : 늘 생각하고 있는, 마음에서 떠나지 않는 close to one's chest : 숨기고 있는
pronouncement : 선언, 발표; 판결; 성명서; 의견, 견해
prerequisite [prireˈkwəzət] : 사전에 필요한 것; 필요[전제 조건]
unthinking : 분별없는, 경솔한; 공허한; 생각을 하지 않는; 의식하지 않는 snobbery : 속물근성; 신사인 체하기
[해설]
[본문]
Picasso saw (A)[one] performed on ~
'performed'가 뒤에서 수식을 한 것이 아니고 'saw 목적어 + 과거 분사'로 5형식의 서술 구조로 쓰인 것이다. 'a village autopsy'의 반복을 피해서 쓰는 것이므로 'a 명사'를 대신하는 것이므로 'one'을 사용해야 한다.
[본문] , particularly (C)[one] I have given much thought to over the years
동격에 붙은 관계절은 대상을 한정하는 것이 아니고 분류사로서 속성을 표시하는 것이므로 'a 명사'를 대신하는 'one'을 사용해야 한다.
[본문]
watching (B)[that] of the woman's granddaughter
'of the woman's daughter'가 후치 수식을 해서 대상을 한정하고 있으므로 'the village autopsy'의 반복을 피해서 'that'을 써야 한다.
[본문]
~ a meaning deeper than (D)[that] understood by the Hayes Society.
과거 분사가 후치 수식을 하는 경우에도 'the meaning'을 대신해서 'that'이 사용되어야 한다.
[핵심 문법] 반복 회피의 one과 ones
(1) 'a N(명사구)'을 대신하는 one
He had a pencil and lent it / *one.
'a pencil'을 'the pencil'로 받은 후 다시 쓴다면 당연히 'it'을 써야 한다.
A : Is there a drugstore around here?
B : Yes, there's one / *it across the street.
동일한 약국이라면 'the drugstore'를 써야 하고 그렇다면 대명사로 'it'을 써야 하겠지만 동일한 약국이 아니다. 의미상 'there's a drugstore across the street'를 써야 맞는데 이럴 때 반복을 회피해서 'a drugstore'를 'one'으로 쓰면 된다. 이런 경우 'one'은 'a N' 즉, 'a + 단수 명사'를 대신하는 표현이다.
Jane Brooks admits that she was a bad speller. Still, she disliked dictionaries until a friend gave her *it / one for her 25th birthday.
'it'을 쓰려면 'the dictionary'가 성립해야 하는데 처음 언급하는 대상에 정관사가 붙어서 나올 수가 없다. 'a dictionary'를 써야 하는데 앞에 'dictionaries'가 이미 언급되어 있으므로 반복을 회피하여 'one'을 쓸 수 있다.
A : Do you have a watch?
B : No, but my brother has one(= a watch). He bought it(= the watch) yesterday.
Why don't you call a cop? There's one on the corner.
A : If you get two copies of the key, it's half price for the second one.
B : I need only one. (one = a copy)
If you like roses, I'll give you *ones(= roses) / some.
복수형 명사를 단독으로 'ones'로 대신하는 표현은 없다. 'some roses'의 반복을 피해 'some'을 사용한다. 'a + N'의 명사구는 'one'으로 대신할 수 있지만 'Ns'의 명사구는 'ones'로 대신할 수 없다.
(2) 'N(명사)'을 대신하는 one
A : Which of the two blankets do you prefer?
B : I'd rather take the larger one.
'the larger blanket'에서 'blanket'의 반복을 회피해서 'blanket' 대신 'one'을 쓸 수 있다. 이때 'one'은 'N'을 즉 '명사'를 대신하는 표현이다.
cf. the larger blanket : 명사구 = [the(관사) larger(형용사) blanket(명사)]
This knife does not cut well, so lend me a better one. (one = knife)
A : Have you got a knife?
B : Yes, I have one. (one = a knife)
The blue bird looked prettier than the brown one. (one = bird)
If you need money, I'll lend you some / *one.
I like red wine better than white *one.
I like red wine better than white.
불가산 명사인 'wine'을 대신할 수 없다. 이럴 때는 그냥 생략하면 된다.
I don't like this necktie; show me another one.
A : How about this one?
B : It looks a little too loud. Could you show me another?
'another (an + other)' 뒤의 'one'은 'N'을 대신하는 것이고 줄여서 'another'만 쓰기도 한다.
Your house is larger than *my one / mine.
Your house is larger than *Ted's one / Ted's.
소유 형용사 다음에 'one'을 쓸 수 없다. 소유 대명사로 처리해야 한다.
If you need a dictionary, I'll lend you my old one.
성질 형용사가 뒤에 있으면 'one'을 사용한다.
The book is easier than the one we have been reading.
'one'은 명사인 'book'을 대신해서 쓰이고 있다.
The book is easier than that we have been reading. (that = the one)
(3) 'Ns(복수형 명사)'를 대신하는 ones
Give me three white tulips and two red ones. (ones = tulips)
white tulips : 명사구 = [white(형용사) + tulips(명사)]
Mathematical problems started as real problems rather than abstract *one / ones.
의미상 복수형이어야 하므로 'ones'를 써야 한다. 그리고 최소한 'an abstract one'을 써야 한다.
I have three cars and he has *two ones / two.
수사 다음에는 'ones'를 쓰지 않는다.
I bought three red pens and he bought two blue ones.
수사여도 형용사가 끼어있는 경우는 'ones'를 사용한다.
I enjoyed all the episodes, but I must say the first ones were the best.
The first volume is more interesting than the second (one).
서수사 뒤에서 'one'과 달리 'ones'는 생략할 수 없다.
[핵심 문법] 반복 회피의 that과 those
(1) 'the N'을 대신하는 that
The temperature here is higher than that of Seoul.
'of Seoul' 같은 한정 어구가 있을 때 'the temperature'를 반복을 회피해서 'that'으로 대신 쓴다.
It's a little easier for an out-of-town team to play in a three-day tournament compared to *that / one that lasts four days.
관계절이 대상을 한정하는 것이 아니고 성질을 나타내는 분류사로 쓰이고 있으므로 'a four-day tournament that lasts four days'를 써야 하므로 'one'을 사용하는 것이 맞다.
(2) 'the Ns'를 대신하는 those
Conflict arises whenever your needs interfere with *that / those of other people.
'the needs'를 반복을 회피해서 'those'로 대신 쓴다.
His dress is that of a gentleman, but his manners are those of a clown.
These televisions are quite popular in Europe, but *those ones are not.
These televisions are quite popular in Europe, but those are not.
'those' 다음에 'ones'를 사용할 수 없다.
(3) that / those의 한정하는 유형
① 전치사구
The skeletal structure of the gorilla is similar to that of humans.
"고릴라의 골격 구조는 인간의 골격 구조와 유사하다."
Temperatures on land, in contrast to those in water, may vary annually in a given area by as much as 60 to 70℃.
"대륙의 온도는 물 속의 온도와 대조적으로 일정 지역에서 연간 60℃에서 70℃ 만큼 변할 수 있다."
② 관계절
The benefits of aspirin go far beyond those that were originally conceived by its developer.
"아스피린의 효과는 개발자가 원래 생각했던 것을 넘어섰다."
③ 현재분사
The continental divide refers to an imaginary line in the North American Rockies that divides the waters flowing into the Atlantic Ocean from those flowing into the Pacific. "대륙의 분수령은 대서양으로 흐르는 물과 태평양으로 흐르는 물을 가르는 북 아메리카의 록키 산맥의 가상의 선을 지칭한다."
④ 과거분사
Biologically produced ceramics, like those made by mollusks such as the sea urchin, remain superior to those produced synthetically. "생물학적으로 생성되는 세라믹은 성게와 같은 연체동물이 만든 세라믹과 마찬가지로 합성으로 만들어진 것들보다 우수함을 유지한다."
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